Blogg

Startup:You er smøreteamet til den moderne gründer og etablerer. Her kan hente inspirasjon og lese nyheter som omhandler Startup:You og andre aktualiteter

Siste innlegg

- Startup:you kommer til Gründermessen!

- Slik skaffer du kapital til din nyetablering

- 80/20 prinsippet: Øk effektiviteten til deg og din bedrift

- #QuoraFredag: Hvordan bli mer produktiv?

- Startup:you kommer til Trondheim Playground

Kategorier

- #Quorafredag
- Arrangementer
- Bøker
- Inspirasjon
- Kapital
- Kreativitet
- Lederskap
- Podcast
- Presse
- Samarbeid
- Startup:You
- Startups
- Teknologi

#QuoraFredag: Hvordan bli mer produktiv?

Skrevet 5. august 2015

Startup Stock Photos

Når innboksen har over 100 uleste eposter og kalenderen blir fuller og fullere ønsker de fleste at dagen hadde noen timer ekstra. Frem til et geni finner ut hvordan døgnet kan forlenges må vi nøye oss med de 24 timene vi har og bruke disse så produktivt som mulig.

Justin Rosenstein er grunnleggeren av ASANA, en digital plattform hvor man planlegger og organiserer gruppe prosjekter. På Quora deler han disse rådene for de som ønsker økt produktivitet:

 

Optimaliser omgivelsene dine

  • Forstyrrelser bryter konsentrajsonen vår. Slå derfor av og kryss ut alt som kan distrahere deg inkludert mobilen din, nettsider som ikke relaterer til arbeid ditt, push meldinger fra emailen din og oppdatter kalenderen til opptatt for å unngå invitasjoner til møter.
  • Multitasking er ikke produktivt selv om det kanskje føles slik. Konsentrer deg om en oppgave av gangen og jobb med den innenfor en bestemt tidsramme før du begynner på  et annet gjøremål.
  •  Finn ut hvilken tid på døgnet du jobber best med ulike oppgaver og planlegg dagen din deretter. Ifølge Inc jobber Bryan Guido Hassin best når han flyr lang distanse og planlegger derfor noen dager i uken med utgangspunkt i at han er på et fly. Du kan se flere ”productivity hacks” fra grundere her.

 

Optimaliser kropp og sjel

  • Det er viktig å belønne seg selv med små pauser. Hode vårt trenger pauser til å lade opp. En regel kan være å ta en 5 minutters pause hver time eller 15 minutters pause hvert 15 minutt. Hvis du kan å meditere er disse pausene glimrende til en meditasjonsøkt.
  • Drikk masse vann, spis sunt og tren minst 2 ganger i uken. Dette gir deg energien du trenger til en produktiv arbeidsdag.
  • Lær deg å overvinne ubehaget som fører til at du utsetter ulike oppgaver. Skriv ned eller snakk med noen om hvorfor denne oppgaven er ubehagelig og finn ut hva første steg er for å overvinne ubehaget.

 

Optimaliser arbeidsprosessen din

  • Lag deg en plan over dagen din og hva som må prioriteres først og sist basert på målet ditt. Ikke gjør noe før du er 100% sikker på hva ditt neste steg er og at du har prioritert riktig.
  • Finn en lagkammerat å jobbe med for komplekse arbeidsoppgaver, eller som alternativ, ha en samtale med deg selv hvor du stiller spørsmål høyt og skriver ned svarene. Dette kan minske tiden du bruker på oppgaven betraktelig.
  • Sett deg selv en deadline og fortell kolleger om denne deadlinen og at du skal sende de en kopi. På denne måten vil du presse deg selv til å jobbe slik at du blir ferdig til deadline og leverer det du har lovt.
  • Bruk ulike planleggingsprogrammer og tjenester  til å holde styr på arbeidsdagen din og fremdriften.
  • Bruk tid på slutten av dagen til å reflektere over hvordan dagen har gått, hva som fungerte og hva som ikke fungerte.

 


 

1386958356-get-done-35-habits-most-productive-people-infographic


 

Du kan finne flere svar om produktivitet på Quora her og flere infografier fra Founders & Founders finner du her.

Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someonePrint this page